От Москва до Ротердам с един литър гориво!

Представете си да изминете разстоянието от Москва до Ротердам с един литър гориво! На пръв поглед звучи като „мисия невъзможна“, но не и за българските студенти и ученици. На пистата в Ротердам ще видим за пета поредна година отбора на Технически университет – Варна. Тази година те правят голяма крачка , като за първи път ще конструират електромобил от „градски тип”, изцяло захранван с енергия от електрическата мрежа. Другите два български отбора са Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров” – гр. Чепеларе и ТУ-София.

Участието в Shell Eco-marathon Европа е предизвикателство за всички студенти и ученици, ангажирани с идеята за интелигентна мобилност и икономия на гориво. Той обединява широката общественост с настоящи и бъдещи лидери, за които централна тема са енергийните предизвикателства пред идните поколения.
Всяка година младежи от цяла Европа надграждат представите ни за икономия на горива и енергийна ефективност с участието си в Shell Eco-marathon Европа. В надпреварата те участват с автомобили, дело на собствената им инженерна мисъл. В състезанието за икономия на гориво участват както традиционните източници като бензин, дизел, етанол, синтетичен дизел от природен газ, така и алтернативните – водород и електричество. През 2012 г. холандският град Ротердам се превърна в първото градско трасе, на което повече от 40 000 зрители наблюдаваха оспорваната надпревара за интелигентна мобилност. Тази година пистата очаква 3000 студенти, разпределени в 224 отбора от 24 различни страни.
Shell Eco-marathon Европа 2013 ще се превърне в платформата, на която два типа енергия работят в комбинация с цел икономия на гориво – соларната и електрическата. Тази промяна отразява приоритетите в развитието на електромобилите и засилва конкуренцията в тази категория.
Провеждането на състезанието по улиците на Ротердам миналата година показа как новите технологии могат да работят ефективно в градски условия. И тази година обиколката изправя студентите пред сериозно предизвикателство. С петте 90°-градусови завоя на маршрута, отборите разчитат главно на уменията си за спиране, ускоряване и завиване. Тази особеност ги накара да адаптират автомобилите си, за да поставят нови рекорди за икономично управление.
Двадесет и деветото издание на Shell Eco-marathon Европа ще се състои от 15-19 май 2013 г., в Ротердам, Холандия. Мястото предлага редица предизвикателства, за да вдъхнови всички европейци, които се интересуват от проблема за бъдещето на енергията и как технологиите могат да задоволят нарастващите потребности на човечеството.
Shell Eco-marathon е глобална инициатива с отделни събития в САЩ и Азия: Shell Eco-marathon Северна и Южна Америка се проведе в края на март в Хюстън, САЩ, а Shell Eco-marathon Азия ще се проведе от 4 до 7 юли в Куала Лумпур, Малайзия.

Разговаряме с момчетата от отбора на Технически Университет Варна и техния ръководител в „бокса“, пред шасито на бъдещия прототип на електромобила, с който ще се представят в Ротердам на Shell Eco-marathon. Ето какво споделиха те:

Христо Дочев

Студент IV курс, Катедра „Транспортна Техника и Технологии“. Участвам в състезанието Shell Eco-marathon първо, защото ми е много интересно, второ, за да придобия нови знания и да се развивам. Смятам, че този проект ще ми даде възможност за това и същевременно ще бъде много полезен за мен като натрупан опит.

Даниел Костадинов

Студент в IV курс, Катедра „Транспортна Техника и Технологии“. Възможността да участваме в този проект от практическа гледна точка ни дава много добра възможност да придобием знания, умения и професионално направление. Такъв голям форум е и възможност за трупане на опит. Да се запознаем и да се преборим с някои от изявените представители на страни с големи традиции и успехи в автомобилостроенето е голямо предизвикателство за нас.

Ясен Янков

Студент в IV курс, Катедра „Транспортна Техника и Технологии“. Любознателен съм, това е и най-силният мотив за участието ми в състезанието Shell Eco-marathon за втора поредна година.

Георги Митев

Студент II курс в Колежа към ТУ-Варна. Участвам, защото процеса на сътворение е много вълнуващ и интересен за мен. Създаваме и сглобяваме всички детайли и елементи за да направим автомобила, с който да се представим на Shell Eco-marathon. Капитан съм на отбора, екипа ни е отворен, състои се от хора от различни специалности от нашия университет, ел. специалности, дизайн и други от ТУ-Варна и всеки, който иска да помага е добре дошъл.

Станимир Цанков

Студент IV курс, Катедра „Транспортна Техника и Технологии“. Участвам в състезанието Shell Eco-marathon, защото е в сферата на професионалните ми интереси и бъдещи занимания. Още от малък имам влечение към автомобилите и се интересувам от тях, когато по телевизията започнаха да излъчват състезания от Ф1 мечтите ми придобиха нови измерения, искам да стана конструктор и механик. Преработихме първия прототип и с него участвахме миналата година, тази година ще направим всичко възможно да се представим много добре с елекромобила, което е чудесно начало на мечтите ми!

Проф. Ангел Димитров (Декан на Машинния факултет в ТУ-Варна и Ръководител на проекта Shell Eco-marathon)

Идеята възникна през 2007 г. Малко студенти имат тръпката да създават и се радвам, че точно тези момчета са гръбнака на отбора. Те има какво да научат и в процеса на създаването на автомобила, и по време на самото състезание. Невероятна възможност за съчетание на теория и практика. Възможност да се научат на дисциплина, да се научат да спазват правилата за работа, планове, графици, без това нищо не става. Много хора имат добри, някои дори перфектни идеи, но до там… за да се осъществят трябва да се полагат максимум усилия, иначе идеите са обречени. Когато бях на техните години мечтите ми бяха сходни на техните, исках да работя и да се реализирам по специалността си. Етапите на развитие и при мен и при сегашните студенти са подобни, всичко зависи от човека. Работи ли човек, развива ли се, успеха неиминуемо ще дойде. Трудно намирам студенти за експириментални работи, защото трябва много труд и постоянство, ежедневно, без това не може да се върви напред. Идеята ми е да ги науча, че когато нещо се започне, то трябва да бъде завършено.

След сформирането на Авто мото клуб към ТУ-Варна, нещата тръгнаха по-сериозно, Ректорът прие много добре идеята и ни помага. Други желаещи да помагат засега няма. Ходил съм да говоря с различни представители на бизнеса, но срещам незаинтересованост и безразличие, за 200-300 лева повече няма да ходя да се моля. Давам и мои средства, доколкото ми е възможно. За съжаление спонсори в истинския смисъл на думата трудно се намират, интерес има главно там, където може да се открадне, за наука пари няма интерес да се дават. Няма хора, които да милеят за развитието на науката… къде да се развиват и после да се реализират инженерите!? Това е срамно за нацията, от кого да искам, кой създава нещо в днешно време, че да разбере нуждата ни, да осмисли и да помогне? Преди много години отидох в „Ровър“, на шега им направих един двигател на газ, а те подариха 30 двигатела, които да разпределим за учебни цели на висшите училища в България и 20 двигатела върнати от рекламации за техникумите, в помощ на учебния процес. Това е отговорно мислене, това е помощ, затова и този проект Shell Eco-marathon и работата ни по него е  светлина в тунела.

На 29 април е представянето на автомобила в София, за едно такова начинание, освен интерес, желание и труд се изискват и немалко финанси, момчетата си търсят спонсор, но освен ТУ-Варна засега други желаещи да ги подкрепят няма, което обаче не им пречи да мечтаят. Мечтите им са свързани изцяло с бъдещата им реализация в сферата на автомобилостроенето и автомобилизма като цяло. Бъдещи инженери, механици, конструктори или състезатели в различни версии, всички до един са решили да се борят и вярват в успеха. Трудностите не ги плашат, напротив мотивират ги още повече и са твърдо решени да търсят бъдещето си в родината.

Няма коментари

Trackbacks/Pingbacks

  1. За алтернативните източници на енергия, автомобилите и мечтите - Walking on the edge... - [...] PROVO Magazine: От Москва до Ротердам с един литър гориво! [...]

*