БЛИЦ. Епизод 2. Портрет на Мартин Георгиев

В своята творческа дейност Мартин Георгиев е работил като композитор и диригент с водещи международни колективи, сред които Симфоничния Оркестър на БиБиСи, Лондон; Брюкселската Филхармония; Лондонската Блуумсбъри Опера; Националния Оркестър на Белгия; Операта в Aлдебург, Великобритания – Оперния Театър на Бенджамин Бритън; Ensemble Musiques Nouvelles, Белгия; Azalea Ensemble, Лондон; Manson Ensemble, Лондон; Симфоничния Оркестър на Лондонската Кралска Академия, както и водещите Български оркестри – Оркестъра на Българското Национално Радио, Софийската Национална Филхармония, Варненската Филхармония. През новия сезон той е Композитор на Хайделберг 2012-13, където предстои премиерата на най-новата му симфонична творба „Тайната“, поръчана от Хайделбергския Симфоничен Оркестър, който ще направи премиерата под диригентството на автора. Георгиев ще бъде и Асистент-Диригент на Кралския Балет в Кралската Опера Ковънт Гардън в Лондон през 2013. Завършил е Магистратура по Дирижиране в Кралската Академия за Музика в Лондон при Колин Метърс, Сър Колин Дейвис и Джордж Хърст, за която му е присъдена мемориалната награда Фред Саутхол от Кралската Академия, както и престижни стипендии от ABRSM (Обединения Борд на Кралските Училища за Музика); Кралската Академия, Лодон; Национален Фонд „Култура“; Община Варна и Международна Фондация „Св.Св. Кирил и Методий“. През 2012 Георгиев приключва своето Докторско изследване (PhD) по Композиция в Кралската Академия за Музика и Университета на Лондон, с главен научен ръководител Др. Филип Кешиън, консултанти: Сър Питър Максуел Дейвис, Сър Харисън Бъртуисъл, Джулиан Андерсън и Колин Матюс, и престижни научни стипендии от Фондация Уингейт, Алан&Неста Тръст и Сър Ричард Стейпли Тръст. В рамките на това изследване той развива нова композиционна техника – «Морфираща Модалност». Този нов подход към модалността и хармонията развива основни принципи от теорията и практиката на Българската и Византийската Православна Църковно-певческа традиция, вдъхновена е от техниката на «Морфиращите Образи» от визуалните изкуства, и е информирана от съвременни изследвания в областта на Музикалната Когнитивна и Перцептивна Психология и Психоакустика. Носител на Голямата Награда за Симфонична Композиция по случай 75-тата годишнина на Софийската Филхармония и лауреат на Международният Композиторски Форум в Брюксел, Белгия през 2004, 2008 и 2011. Лауреат е на наградата в памет на Сър Хенри Ууд от Лондонската Кралска Академия и финалист на наградата Хиндемит в Германия. Негови композиции са дирижирани от Мишел Табачник, Паскал Рофе, Франк Олу, Росен Миланов, Джесика Котис, Диан Чобанов. През 2009 първата Опера на Георгиев получава световната си премиера в Лондон под патронажа на Лейди Шолти, Сър Чарлз Маккерас и Ендрю Ричи. Завършил е Дирижиране и в София при Проф. Васил Казанджиев по програма на ABRSM, за което му е присъдена престижната международна стипендия за Магистратура в Лондон. Завършил е с пълно отличие Дирижиране, Композиция и Ударни Инструменти в Националната Музикална Академия „Панчо Владигеров“, София при Проф. Пламен Джуров, Проф. Красимир Тасков и Проф. Татяна Кърпарова. Възпитаник е на Националното училище по изкуствата „Д. Христов“ Варна, където е завършил с Национална Диплома от Българското Правителство, присъдена за особени постижения и награди в областта на музиката. Завършва със специалности: Ударни Инструменти при Далила Неделчева и Композиция и Дирижиране при Проф. Милко Коларов. Като солист – перкусионист е лауреат на 15 награди от национални и международни конкурси, записвал е произведения за Маримба за Българското Националното Радио и е изпълнявал като солист произведения за Ударни Инсртументи и Оркестър с Оркестъра на Българското Национално Радио, Пловдивската и Варненската Филхармонии.

1. Какво знае Гугъл за теб?

Каквото пише – пише. Аз върша своята работа, а това, което пише е следствие, затова се старая да се концентрирам върху
причината. (Между впрочем, пише не малко…)

2. Кой би могъл да ни каже останалото? 

Семейството, приятелите, музиката, която съм написал.

3. Колко често се поглеждаш през очите на другите?

Това е нож с две остриета: ако е прекалено често може да направи човек суетен или несигурен, ако е твърде рядко – самозабравил се. Старая се да намирам баланса.

4. Какво се вижда от твоята „камбанария“?

Купола на Църквата.

5. Ако има смисъл в нещо то е…?

„А Царят ще им отговори и каже: истина ви казвам: доколкото сте сторили това на едного от тия Мои най-малки братя, Мене
сте го сторили.“ Евангелие от Матея, 25:40.

6. Най-дразнещото за теб е…?

Старая се да не се дразня от нищо. Когато човек е търпелив, прощава и не се гневи, е по-способен да мисли трезво, и да
решава проблеми вместо да хаби енергия в раздразнение. Като диригент и композитор е част от работата ми да откривам
проблеми и да предлагам решения. Винаги е по-ефективно когато го правим с мир и любов, а раздразнените хора са
афектирани, мисловният им ресурс е ангажиран в негативна посока и допускат повече грешки. Затова – мир и любов. С
раздразнението угаждаме на гордостта си, която може само да пречи, особено в изкуството.

7. Кое би променил в себе си?

Да съм по-постоянен и търпелив.

8. А в другите?

„…извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш, как да извадиш сламката от окото на брата си.“
Евангелие от Лука, 6:42.

9. Колко често казваш: Не мога?

Вероятно по-рядко отколкото е разумно… Винаги се старая да направя максималното за другите – и в работата и в личния
живот, а и нерядко си правя неразумно амбициозни планове. Това често е много уморително. Но ключът е да се уповаваме в
Бога, с молитва и надежда: ‘Каквото е невъзможно за човека е възможно за Бога’.

10. Кое е най-провокативното нещо, което си правил?

Ако приемем прилагателното „провокативно“ в положителен смисъл тук, предполагам, че всичките ми композиции се
‘провокативни’ в такъв положителен смисъл: целят да предизвикат размисъл, а не само да гъделичкат слушателя. Въпреки
това, красотата в музиката е важна за мен и не отстъпва на останалите компоненти в работата ми. Това също е донякъде
‘провокативно’, защото в естетиката на съвременната Класическа музика има известни проблеми в това отношение.

11. Каква е най-голямата провокация, спрямо теб?

Провокациите се старая да забравям, защото са клопка, която може дълго да ми носи неприятни емоции. Затова вероятно не си
спомням.

12. И какво направи?

Сигурно съм се постарал да не обърна внимание и да запазя спокойствие; в най-лошия случай – поне външно.

13. Ти си про…

Всичко на този свят има предимства и недостатъци. Затова мисля, че е най-добре човек да е про- и анти- в областите,
в които е експерт. Но би било отегчително за читателите да навлизам в такива детайли в своята област тук, затова ще спра
дотук.

http://www.martingeorgiev.net/

Няма коментари

*