
Деляна Костадинова или Деа, както я наричат приятелите й е един от основателите и съ-собствениците на био магазин “Хатори” във Варна, преди това е работила като Мениджър Човешки ресурси в IT сферата. Благодарна е, че за тези години е имала шанса да научи много за работата с хора и отношението към клиентите. Интересува се от медитация и духовни практики и устойчивият начин на живот е естественото продължение на всичко това. Вярва, че всички сме отговорни за изборите, които правим във всеки един момент от живота си и че това в голяма степен влияе на постигането на мечтите ни.
Накратко – с какво се занимавате?
Био магазин “Хатори” отвори през лятото на 2011 г., а мечтата ни за него растеше заедно с нас от 2001 г.
Защо избрахте био магазин?
Здравословното хранене и духовните практики отдавна ни вълнуват и затова решихме да съчетаем био и здравословни продукти с литература за добрите практики в тази сфера, книги за медитация и самоусъвършенстване, а също и амулети, бижута, картини.
Защо Хатори?
Избрахме името Хатори, защото много ни хареса посланието, което тези същества носят (Хаторите са група от същества от различни измерения, които съществуват в четвъртото измерение на планетата – б.ред.). Всеки един от нас е отговорен и има силата да променя своята реалност, да я направи по-красива и добра.
Поглед върху потребителите?
Радва ни това, че с времето имаме все повече редовни клиенти, които ни се доверяват и с които станахме приятели. Радва ни и това, че има много ученици, които идват в магазина и избират да се хранят здравословно, търсят информация за полезните съставки, както и за тези, които трябва да избягват. Има много млади семейства, които искат да отглеждат децата си с чиста, здравословна храна. Все по-често идват и възрастни хора, които искат да се върнат към природните лекове и да намалят или съчетаят, доколкото е възможно, с конвенционалната медицина.
От кои продукти се интересуват най-много?
Благодарни сме на нашите клиенти, защото непрекъснато споделят какво ново са открили или каква нова рецепта са пробвали и така взаимно се обогатяваме, и сме си полезни. Още в началото, клиентите ни оцениха, че им предложихме алтернатива на хляба с мая. Тогава зареждахме хляб с квас от София, но преди година открихме нашата пекарна “Хатори” и започнахме производството на хляб и сладки в магазина. Всеки ден мелим зърно (лимец, ръж, пшеница, овес) и предлагаме различни видове хляб с квас. Не използваме никакви животински продукти, а технологията за приготвяне на хляба е бавна и щадяща. От скоро имаме и още една мелница, в която се мелят зърна, които не съдържат глутен (нахут, ориз, амарант), за да можем да предложим алтернатива на хората, които имат непоносимост към глутена. Приготвяме много сурови сладкиши, крекери, торти.
Каква е разликата между сертифицираните и несертифицираните продукти, според вас и според клиентите Ви?
В пекарната, както и в магазина подбираме внимателно продуктите, които да предложим. Част от тях са сертифицирани и имат печат за био продукт, но други намираме от малки стопанства и семейни фирми. Те нямат сертификат, но предварително сме се запознали с хората, които ги произвеждат, ходили сме на място и сме видели процеса на създаване на съотвения продукт, проверили сме съставките. Всичко това ни спечели сериозно доверие от страна на нашите клиенти, което, разбира се, е изключително важно за нас. Веднъж месечно организираме и срещи между производителите, които не са био сертифицирани и нашите клиенти, за да се запознаят един с друг. Винаги е добре да се знае от къде идва храната, която слагаме на масата си.
Какво е съотношението между родни и вносни биопродукти?
В България има все повече продукти, които са създадени с внимание и грижа за здравето ни. Хубаво е да чуеш възрастен човек да казва: “Ех, това е бозата от моето детсво”. Какво мислите, че има в тази боза? Ръж, вода и захар, само това. Или пък да Ви попитат: “Ама този шоколад наистина ли е произведен в България?” Да, този шоколад е направен в България от малка семейна фирма и в този шоколад са ползвани био какаови зърна, кафява захар, какаово масло и огромната любов на хората, които го произвеждат.
От колко време сте на пазара и променят ли се нагласите на клиентите към биопродуктите?
Ние забелязваме тенденция на завръщане към традиционни български продукти. Също, през тези години, виждаме, че хората, които обръщат внимание на това, с което се хранят осъзнават, че понякога трябва да платят малко по-висока цена. Няма как един продукт, в който са вложени изкуствени подсладители, хидрогенирани мазнини, съставки, които да увеличават срока на годност да е със същата стойност като продукт, в който има естествени подсладители (кафява зафар, мед, агаве и др.), краве масло или студено пресовани мазнини и в който няма добавени оцветители или консерванти. Но всичко това е въпрос на избор и приоритети. И както казахме по-рано, всеки от нас има отговорността да създава собствената си красива реалност.
По данни на Националния статистически институт всеки пети българин гладува, коментара ти?
Осъзнаваме, разбира се, че състоянието в България никак не е добро в момента. Има много хора, които гладуват, нямат работа и са на границата на оцеляването. Затова се включваме в различни инициативи, една от които е “Висящо кафе”. Хубавото е, че и до днес има клиенти, които всяка седмица оставят висящ хляб, чай, курабийки или кисело мляко. Организираме и благотворителни базари, в които заедно с участниците решаваме къде ще отидат събраните средства. В магазина има също и две каси по инициативата “Жълти стотинки”, която събира средства за деца със специални нужди и за детски отделения в различни болници.
Кога получавате удовлетворение?
Създадохме “Хатори” и се стараем това да не е само био магазин, а да е място за храна, срещи и споделяне. Клиентите ни казват, че когато влязат в “Хатори”, забравят, че са бързали за някъде. Това е и нашето желание – да отделяме внимание на малките неща – на храната, на музиката, на книгите, на споделените разговори с приятели на чаша ароматен чай. Иска ни се повече деца да растат с нагласата, че да се храниш бавно, усещайки вкуса на това, което ядеш, може да е много по-забавно от “fast food”.
Информация и контакти с “Хатори” на: https://www.facebook.com/TheHatoriPlace