PROVO Magazine

Тържеството на буквите

Йорданка Белева е родена през 1977 г. в град Тервел. Завършва българска филология и библиотечен мениджмънт. Носител е на първи награди за поезия и проза. Автор е на книгите „Пеньоари и ладии”, „Надморската височина на любовта” и „Й”. Работи като библиотекар.

Всяка дума е гвоздей в ковчега на поета. Това е стих от моя приятел Красимир Вардиев, когото много обичам. Аз лично предпочитам думата пирон. Пирон е и името на философа, който проповядвал пълно въздържание от емоции и чувства. Само така, според него, светът се възприема правилно. И понеже този разказ е за правилните думи от 80-те години, ще ги разкажа с помощта на един пирон, който много яко ме е заковал в детството. При това ме е заковал някак  тържествено – на Тържеството на буквите.

За тези, които не знаят, това е денят, когато приключва учебната година за първокласниците. В края на празничната програма се връчват свидетелства за успешно преминаващите във втори клас. Без подобно свидетелство автоматично оставаш на поправителна сесия. Мисля си, че по-лошо от това да повтаряш първи клас, е да трябва да повториш и празничната програма в края на годината. Не, че програмата е толкова ужасна, просто на мен ми е останал един тръпчив спомен как дори буквите се делят на удобни и неудобни, правилни и неправилни. Покрай буквите и ние, децата.

На този ден, за да изглеждат всички изненадани и трогнати от придобитата мъдрост на малките, учителите сядат при гостите в публиката, а редуването на стихчета и песни се обявява от двама водещи – ученици от по-горните класове. Първолачетата са не само героите на деня, те са царете на деня – по време на тържеството носят хартиени коронки на главите си. На тях централно място заема буква от азбуката. Гениална е била тогавашната образователна система – така е оразмерена числеността на учениците в един клас, че буквите да стигат за всички и да не се повтарят. Учителите ни,  освен всичко останало, са били и блестящи дипломати, защото политиката по разпределяне на  азбуката, мога да сравня единствено с приказката, в която Господ раздавал първоначалните територии на нациите. На  едни се паднали красивите места, на други още по-красивите, едни били доволни, други недоволни, а българинът като последен-получил от всички красоти наведнъж. Обаче едно е да си българин на опашка за география, друго е да си първокласник на опашка за буквичка. Още преди да си се наредил, някак си разбрал – хубавите букви вече са раздадени. Досетил си се по онези особени разговори между учителката и нечия майка: О, може да й направим по-специална коронка, не с една, а с три букви – БКП.

Така, в деня на тържеството степенуваш и майките – освен коронка с три букви, има и такава с четири- СССР. Разбира се, за сърдитите винаги има успокояващо обяснение : Как така не харесваш буквата У?Ти знаеш ли, че това е У като Уляновка, откъдето  е великият  Ленин?

И така, пренасям ви сега в разгара на едно Тържество на буквите. Всеки момент децата ще получат своите свидетелства. Аз стоя пред огромната тебеширена дъска, на която  е написано Ние вече сме грамотни. Но сякаш за да се потвърди валидността на този надпис, е нужно още нещо. Нещо мъничко, знак някакъв, че децата са ученолюбиви и талантливи – за всеки случай, ако у някого са останали съмнения – да бъдат разсеяни. И тук е моята роля – аз съм водещата на тържеството, аз съм каката-пионерка. След две години и тези деца ще носят на раменете си червени връзки, а пионерче не се става изведнъж, трябва усилена подготовка и моята задача е да проверя подготовката.

Завъртам  огромно табло, което през цялото време е било обърнато с гръб към гостите. На таблото са окачени няколко букви и първокласниците трябва да съставят дума. Не просто дума, а да съставят правилната дума – буквите са от думата пионер и  са наредени така:

Р И П Н О Е

Тишина, която продължава. Разбърканите букви ме превръщат в объркан пионер: дали не трябваше да ги подредя по друг начин – като сгрешена дума, и все пак да е очевидна правилната? Пионер- поинер, пиорен… Но да не подценявам децата, ето вече вдига ръка едно момченце. На главата си има коронка с буквата Р. (Р. като руский язык, Р. като кораба „Радецки”, Р. като Роза Люксембург.). Усмихвам се и питам коя е думата.

Ами думата е рипно е.

Сега аз съм Р., Р. като Рада Госпожина съм. Ще се справя ли без Бойчо? Повтарям отново условието на задачата. Рипно е не е дума, а изречение, ние търсим дума, една дума.

В защита на неразгаданата дума се включва и учителка, която обяснява, че още не ми е преподаван синтаксис и няма как да знам – рипно е не е нито дума, нито изречение.

Детето обаче здраво се е хванало в очевидното – думата е рипно е.

Бързо се досещам как да му подскажа (много просто: като таен знак при игра на карти – ако си докосвам пионерската връзка, той ще се досети). Но първолачето не разчита моите тайни знаци. Увличам се в кодирането, вече не просто докосвам пионерската си връзка, неусетно съм я свалила и я развявам като кърпа (как така не се досеща, ето я думата, държа я в ръцете си!!! ).

Сигурна съм, че ще каже пионер. И всеки момент ще съм горд пионер, пионер  с п. като победа.

Но детето вади железни аргументи: по музика са учили песента Рипни, Калинке, и следователно има такава дума. Рипно е, е когато е настанало време Калинка да рипне. Знам кой е виновен. С веенето на пионерската ми връзка какво друго да му внуша, освен рипналата Калинка. Рипно е отвсякъде, сега и на мен ми идва да рипна и да се скрия далече, например в родопския фолклор, (от това по-далечно няма за едно добруджанче).

Обаче не рипвам. Наредено ми е да седна. Една от учителките взема нещата в свои ръце и вече тя е водеща на тържеството, аз съм понижена до обикновен гост, нямам роля, сега съм просто публика.

Става още по-страшно. Второ момченце вдига ръка и не казва пионер.

Пирон!

Учителката дава жокер: ако е пирон, остава неизползвана една буквичка „е”, значи няма как да е пирон.

Оживление сред момчетата – вкупом вдигат ръце. Може би този мъчен пионер ей сега ще се разкрие от таблото и първокласниците ще станат второкласници. Но момчетата са решили друго. И думата според тях е Пироне. Добавили са онова излишно е, което остава след един по-горен пирон.

Гласът на учителката трепери. Тя посочва едно от момченцата, на короната му пише „Ш”, вероятно като са му я връчвали, са го залъгвали  я с Шибил, я с Зоя и Шура, те и без това  си вървяха в комплект двамата.

Но Ш. е смел като шогун: ами аз също мисля, че думата е Пироне. Пиронът е Миро от 6-ти „Б”, има пирон в коляното и когато го викаме, не му казваме Миро, а Пироне! Това му е прякорът.

Тържествто на буквите приключва така: внезапно на правилно дете беше подсказана правилната дума, то вдигна ръчичка и каза правилния отговор. Всички правилно ръкопляскаха и правилно забравиха неправилните асоциации.

Само на мен ми остана този пирон в паметта. Съмнението, което винаги подозира и тържествата, и буквите. И особено – тържеството на буквите, всеки път когато ги подреждам или вече съм ги наредила.

Facebook Comments
Споделете публикацията:
Avatar

Provo Magazine

Provo.bg е открита, свободна и независима медия. Целим да информираме своите читатели и да провокираме гражданското им самосъзнание, да пробудим народа от летаргията, да го извадим от бездействието, да го накараме да повярва, че заедно можем повече.

Вижте публикациите на този автор

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *