PROVO Magazine

За оптимизма на Щастливеца

Когато ние, свищовлии, с гордост споменаваме Алеко, обикновено подчертаваме, че той е наш именит съгражданин, но забравяме, че той е израснал и край великата река Дунав, която също го е формирала като човек и творец. В тази връзка ще припомня част от есето „Алеко и Реката” на Кръстю Куюмджиев, също наш съгражданин и блестящ литературен критик, полемист и естет: „Господарският син, красив като инфант в кадифените си дрешки и лачени обувки, снежнобяло лице и руси букли, сигурно часове наред е стоял край оградата на бащиния си двор в съзерцание на реката. Не искам да кажа, че реката го е направила съзерцателна натура. Може би в същия град се е родил и Бай Ганьо. Но Бай Ганьо едва ли е прекарвал часове на размисъл и романтичен унес край течащата вода. Той е имал по-други гайлета и е оставял завеяните и смахнати поети да зяпат по чудесата на природата, а сам е съсредоточавал своята воля и енергия в “съществените” неща на живота. Алеко е носел в душата си не понятието за реката, не само представата за нея, а идеята за големите и възвишени неща. В своя кратък и праведен живот той е осъзнал, че е безсмислено да се трупат богатства тук, на земята, защото подлежат на развала, и други неща имат безкрайно предимство пред тях. И аз съм убеден: реката тайно от него е работила върху душата му, която е била за нея благодатен материал, за да го изпълни с уважение и предана почит към великите неща, към идеалите и морала, към човешкото достойнство и човечеството, защото самата тя е велика, горда, достойна, възвишена”.

С цялото си творчество и гражданско поведение Алеко доказа, че  мисията на писателя, както и на Реката, винаги е била да събира, а не да разделя, да ни дава упование  и надежда в един толкова противоречив, а често пъти и враждебен свят. Особено днес, когато у нас почти не се говори за национални и човешки идеали; днес, когато думите са злоупотребени и според фразата на един друг писател, „шумолят като банкноти и звънят като фалшиви монети”. И как няма да е актуално днес алековото сатирично перо, непризнаващо други авторитети , освен един-единствен – истината!  Как няма да звучи съвременно неговото ярко публицистично слово – израз на обществената съвест на писателя днес, когато медиите се занимават предимно с битови скандали и пикантерии, с дребнави политически боричкания, с ухажване на попфолк „звезди”, с реклами на чужди нам „светски” събитийца! „Идеали? Бошлаф! Земното наше доволство – ето го идеалът”, заявява  с дебелашка тържественост потомъкът на алековия герой – днешният български тарикат и парвеню, нарекъл себе си, кой знае защо, „елит”, забогатял по един дивашки и незаконен начин и демонстрирайки отвращението и пренебрежението си към културата и моралните ценности. Онези, които считат „бошлаф” всички идеали, трудно могат да допуснат, че са възможни такива възторжени идеалисти като Алеко. Защото според тях идеите и идеалите са също предмет на търговия и да се говори за някакъв си чист „идеализъм” е нещо абсурдно.

Но – въпреки всичко – нека си припомним алековите думи: „А идеали трябват – те не са празна дума!” Според писателя Стефан Поптонев обаче ето какъв „идеал” натрапващо ни предлагат днес: да се трупа капитал, капитал, капитал по всякакви начини и с всякакви средства! Но още Ботев жигоса по шкембето кир Михалаки за неговия лоест идеал: да има пари, пари и пак пари! А в днешно време стръвта към парите, изпепеляващата алчност и зоологическият егоизъм превръщат човека в античовек, в пещерно животно. В пещерата на душата му започват да се обаждат какви ли не ревове – от праисторически животински звуци до гангстерски престрелки с автомат с или без заглушител”.

Алеко Константинов само би могъл да съжалява, че не живее в нашето време – къде по-брутални прототипове за неговия Бай Ганьо роди то, какви по-големи келепирджии и безогледни простаци! Една такава възможност изведнъж те видяха, освен в политиката,  но и в българското образование! Като се почне от никненето като гъби на незаконни вузове, купуването на дипломи и на дисертации и дори на професорски титли и и се стигне до смайващите с безхаберието и глупостта си експерименти в учебните програми на българското училище, особено по литература и история,  откъдето продължават да изхвърлят  емблематични за българската духовност имена, творби и събития с цел да подменят националната ни идентичност.

Поставяйки духа и  духовното като начало в живота и идеализма като основен принцип на човешката деятелност, Алеко е мечтаел за един нов морал в българското общество, който да го извиси над байганьовските грабежи и ламтежи, да събуди човечното и благородното в него. С цялата си душа той вярваше, че „има бъдеще нашата хубава България”.

В заключение – нека си припомним отново проф. Иван Шишманов, друг виден свищовец и един от строителите на националната ни култура: „В бъдещето и само в бъдещето Алеко виждаше най-големите ценности, в него беше и надеждата му, че един ден потенциалната енергия на бай Ганьо ще се превърне в жива сила. Искаме ли прочее да бъдем достойни за паметта на Алеко, нека живеем със светлите идеали на Щастливеца и нека да държим високо преди всичко неговото учение: „Почитай своя род и език, бъди българин, както учи Пайсий, но бъди едновременно и културен човек, бъди европеец”!

Facebook Comments
Споделете публикацията:
Avatar

Людмил Симеонов

Provo.bg е открита, свободна и независима медия. Целим да информираме своите читатели и да провокираме гражданското им самосъзнание, да пробудим народа от летаргията, да го извадим от бездействието, да го накараме да повярва, че заедно можем повече.

Вижте публикациите на този автор

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *